به گزارش قدس خراسان، حسین ارجمندپور عصر روز شنبه، ۴ شهریورماه، در نشست خبری برگزاری نمایشگاه بزرگ ایران نوشت در مشهد اظهار کرد: جریان ایران نوشت از سال ۹۱ با دو تولید کننده و با این دغدغه شروع شد که ما ۸۰درصد تولیدات و مواد مصرفی دانشآموزان ما را اجناس خارجی با رویکردهای غیرفرهنگی و شخصیتهای غربی تشکیل میداد. الحمدلله طی فراز و نشیبهای زیاد و سختیهای فراوان و پیامهای دلگرم کننده رهبری، مجمع ایران نوشت توانسته تا امروز بالغ بر ۲۰۰ تولیدکننده را جمع و نمایشگاههایی را برگزار کند.
دبیر نمایشگاه ایران نوشت و نماینده ایران نوشت مشهد ادامه داد: محصولات ما هم از حیت اقتصادی و هم از حیث فرهنگی ایرانی است و در تولید آن از شخصیتهای ملی مذهبی، اماکن تاریخی و هر آنچه به رشد و پرورش دانشآموزان کمک میکند استفاده کردیم. مرکز اصلی برگزاری نمایشگاه در تهران است که امسال برای نهمین بار برگزار میشود. مجمع تصمیم گرفت امسال به صورت همزمان در شهرهای بزرگ و کلانشهرها نمایشگاه را برگزار کند تا جریان تولید و توزیع نوشت افزارهای ایرانی تثبیت و به یک جریان ملی تبدیل شود.
وی با اشاره به حضور ۹ تولید کننده از استان خراسان رضوی در این نمایشگاه گفت: نمایشگاه به صورت همزمان در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد و قم برگزار میشود. در مشهد نیز نمایشگاه از ۶ شهریور تا ۱۰ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب برپا خواهد بود.
حضور ۱۲۰ تولید کننده در نمایشگاه ایران نوشت
ارجمندپور گفت: یکی از ویژگیهای نمایشگاه امسال فروش به صورت هایپرمارکتی است. یعنی هر تولید کننده غرفهای جداگانه ندارد بلکه یک فروشگاه متمرکز و یک پارچه شامل تولیدات ایرانی اسلامی داریم. بیش از ۱۲۰ تولید کننده در رستههای مختلف از کیف و جامدادی گرفته تا دفتر و سایر نوشت افزارها و هرانچه که دانشآموزان مقاطع مختلف لازم دارند را عرضه میکنند.
وی با اشاره به عرضه بدون واسطه محصولات گفت: از این حیث محصولات بسیار قابل رقابت با بازاراست و حداقل با ۱۰درصد تخفیف روی قیمت تولیدکننده به فروش میرسد. مخاطب با حضور در نمایشگاه، اعتماد به نفس انقلاب در حوزه تولید و توزیع نوشت افزار را مشاهده میکند. مشارکت کنندگان مهم و اساسی این نمایشگاه آستان قدس رضوی ، مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی ، شهرداری، آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی سپاه امام رضا هستند.
۸۰ درصد نوشت افزار بازار ایرانی است
ارجمندپور ادامه داد: بعد از ۱۱ سال میتوان گفت مجمع ایران نوشت ۸۰ درصد تولید و مواد مصرفی دانش آموزان ابرانی را تامین میکند و تنها ۲۰ درصد محصولات بازار خارجی است.
وی در خصوص کیفیت محصولات عرضه شده در فروشگاه گفت: یکی از شاخصههای مهم مجموعه ایران نوشت به جز طراحی ایرانی اسلامی و شخصیتمحور بودن آن، کیفیت بالای محصولات است. این تصور راجع به بیکیفیت بودن محصولات ایرانی یک تاربخچه دارد و یک شبه اتفاق نیفتاده و اصلاح آن نیاز به زمان دارد. ما صرفا یک تولیدکننده را چوت کالای ایرانی تولید میکند، در نمایشگاه نمیپذیریم. تولیدکنندگان بسیاری بودند که به دلیل پایین بودن کیفیت و استاندارد محصولات آنها را رد کردیم. تلاشمان را میکنیم تا تصورات مردم را اصلاح کنیم.
دبیر نمایشگاه ایران نوشت مشهد از برگزاری پویش همه حاضر در حاشیه نمایشگاه خبر داد و گفت: مراجعان میتوانند در فضای نمایشگاه اقلامی را خریداری کرده و با مراجعه به غرقه این پویش، به دانشآموزان نیازمند اهدا کنند. ضمن این که در نمایشگاه با نظارت و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامههای جانبی نیز برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است.
وی در پایان تاکید کرد: رده سنی، جنسیت و زیستبومها در طراحی محصولات نوشتافزار مورد توجه قرار گرفته است.
هیچ اجباری از سوی آموزش و پرورش برای استفاده از نوشتافزار ایرانی وجود ندارد
در ادامه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت استان در سه سطح برای نمایشگاه ماموریت قائل شده است. ماموریت اصلی در بحت فرهنگسازی است. ما تلاش میکنیم فرهنگ استفاده از نوشتافزار ایرانی را جا بیندازیم. نسبت به سالهای گذشته اقبال بچهها بیشتر شده و برنامههایی هم تدارک دیدیم تا همزمان با نمایشگاه پویشی با همین عنوان در شبکه شاد شروع کنیم و از دانشآموزان برای استفاده از نوشت افزار ایرانی اسلامی دعوت کنیم.
علی مهدویخواه ادامه داد: موضوع دیگر استفاده از ظرفیت خبرگزاری پانا و تشکلها دانشآموزی است که تلاش شده تا خود دانشآموزان از دوستان خود برای حضور در نمایشگاه و استفاده از محصولات ایرانی دعوت کنند. موضوع بعدی تدارک اردوهایی با همراهی شهرداری و آستان قدس رضوی است که دانشآموزان در قالب کاروانهایی به نمایشگاه عازم شوند و هم از زیارت بهره مند شوند و هم امکان تهیه و بازدید داشته باشند.
وی ماموریت بعدی آموزش و پرورش را تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی دانست و گفت: در این حیطه چون با مخاطب ارتباط مستقیم داریم و علایق او را به خوبی میشناسیم، تلاش کردیم در مجموعه وابسته به اموزش و پرورش، یعنی ضریح افتاب، این موارد را در تولید محصولات در دستور کار قرار بدهیم. در تولیدات این موسسه دفاتری با تصویر شهدا به خصوص حاجقاسم مورد استقبال ویژه قرار گرفتهاند. در ماموریت بعدی برای توزیع متوازن نوشتافزار با کیفیت ایرانی تلاش میکنیم تا محرومترین دانشآموزان نیز از آن بهره مند باشند.
مهدویخواه در پاسخ به این سوال که آیا اجباری از سوی آموزش و پرورش برای استفاده از نوشت افزار ایرانی وجود دارد گفت: به هیچ عنوان الزامی از سوی آموزش و پرورش وجود ندارد و اگر والدین چنین مواردی را مشاهده کردند گزارش بدهند. سیاست ما تشویق و تبلیغ است نه اجبار.
نمایشگاه آستان قدس به صورت رایگان در اختیار ایران نوشت
پس از آن مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی بیان کرد: سیاست راهبردی ما در نمایشگاه حمایت از کالاهای ایرانی است و در این مرکز تمام تلاش خود را بر این قرار دادیم که در بحث کارآفرینی و رشد تولید اثرگذار باشیم.
امیر خالقی خبر داد: ۵هزار متر مربع در اختیار نمایشگاه ایران نوشت ایت که شامل فصای فروش و انبار میشود. برای در اختیار قرار دادن این فضا و امکانات و زیرساختهای موجود، هزینهای دریافت نکردیم.
علی مسافری، رییس اداره هنری و تبلیغات شهری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد نیز وظیفه این مجموعه را حمایت، تبلیغات و اطلاع رسانی نمایشگاه عنوان کرد و گفت: تبلیغات شهری، فضای تبلیغاتی حمل و نقل عمومی و دیگر ظرفیتهای اطلاع رسانی شهری را برای تبلیغ این نمایشگاه بزرگ به کار خواهیم گرفت تا مورد استفاده عموم جامعه قرار بگیرد.
خبرنگار: محدثه مودی
نظر شما